Emas Semasa Dunia

Perak Semasa Dunia

Wednesday, April 6, 2011

Berita Terkini : Perak adalah 100% peluang pelaburan pada 2011



Assalamualaikum,

Kenape ye skrg ni ramai org bercakap pasal perak?


* pix Google *


Hutang yg ditanggung US adalah sebyk 14 trillion dollar. Bermakna dollar amerika kini dlm bahaya. Bila mana matawang berada pada tahap merbahaya, pelaburan yg paling selamat adalah emas dan perak. Hampir setiap masa, pelabur lebih gemar melabur dlm emas berbanding perak. Ini kerana harga perak berkait rapat dgn ekonomi. Kenapa? Sbb hampir sebahagian perak digunakan dlm industri. So, jika ekonomi pada masa itu buruk/tidak bagus maka harga perak juga akan jatuh berikutan kurangnya syarikat2 yg memerlukannya. Itu adalah satu sebab kenapa kita sebagai pelabur tidak patut melabur 100% didlm perak. Langkah selamat adalah melabur sekitar 20-30% dlm silver dan selebihnya dlm emas.

Jadi, tidak hairanlan perak dikatakan satu pelaburan yg agak menarik.

Setiap tahun, kurang perak dihasilkan klau nk dibandingkan dgn permintaan yg tinggi dari syarikat2 dunia. Bila permintaan tinggi dari keluaran perak, maka harga perak akan terus naik. Perak digunakan dlm pelbagai industri seperti elektronik, perubatan, farmasi dll. Lagipun di Asia semakin byk syarikat yg ingin menghasilkan produk dari perak. Dan China adalah negara terbesar yg menggunakan perak didunia. Dgn pembangunan yg memberangsangkan, tak pelik klau permintaan perak dari china akan berterusan utk tempoh 2-3 thn lagi.

Melabur dlm perak adalah peluang terbaik dlm thn 2011. Dan jika ini berlaku, syarikat pengeluar perak akan terus berkembang dlm thn 2011. Kita tgk graf dibwh bgaimana kenaikan perak dlm beberapa thn kebelakangan ini :



* pix kitco.com *



Dlm keadaan krisis ekonomi skrg ni, lebih baik sekiranya kita ada simpanan dirumah dan mungkin di bank. Perlu diingat bhw perak memakan ruang yg lebih byk berbanding emas. Jgn melabur 100% dlm perak sebaliknya melaburlah lebih byk dlm emas kerana emas lebih selamat dan menjadi jaminan masa depan kita.


* Source: http://www.articlesbase.com/investing-articles/silver-is-a-100-investment-opportunity-in-2011-4344070.html *








:: Sebarang pertanyaan tentang emas atau ingin membuat pesanan emas, bolehlah email ke  
laburdiemas@yahoo.com