Emas Semasa Dunia

Perak Semasa Dunia

Thursday, July 7, 2011

Emas VS Mata Wang (Baca betul2)


Assalamualaikum,

Kita dah berbincang pasal aspek teknikal dan segalanya berkaitan emas. Tapi kali ni saya nak sentuh pasal asas pelaburan emas dan bukannya wang kertas / matawang. Kita lihat perbezaan antara dua jenis pelaburan ini :

* pix miningspot.com *


Emas sangat bernilai kerana mempunyai nilai tersendiri dan tidak boleh dimanipulasi.
Wang kertas diberi nilai dan mudah untuk dimanipulasi (mudah dicop).

Emas tidak pernah susut nilainya dan kalis inflasi. Contohnya pada zaman Rasulullah s.a.w, seekor kambing berharga 1 dinar. Pada zaman sekarang, seekor kambing juga bernilai 1 dinar (kira2 RM660).
Wang kertas setiap hari semakin susut nilainya. Contohnya, kadar tukaran euro ke ringgit adalah lebih tinggi 5-10 tahun yg lalu berbanding hari ini.

* pix gulfnews.com *

Emas adalah pelaburan rendah risiko dan menguntungkan untuk jangkamasa panjang. Contohnya klau kita nak mengerjakan haji pada tahun 2006, kita memerlukan kira2 68 keping dinar. Tetapi pada tahun 2010, lebih kurang 18 keping dinar shj yg diperlukan untuk menunaikan haji. Maka, tak perlu keluarkan satu sen pun utk tunaikan haji.
Wang kertas hanya menguntungkan melalui kutipan dividen setiap tahun. Contohnya utk menunaikan haji pada tahun 2006 adalah RM 8000. Pada tahun 2010, sekitar RM10000. Maka, perlu ditambah RM 2000 utk menunaikan haji. Bermakna duit kita akan terus susut tetapi tidak bagi emas.

Emas laku diserata dunia. Lihat shj org kemboja yg berhijrah ke Malaysia. Kini mereka kaya raya di Kelantan kerana menggadaikan emas mereka untuk dijadikan modal perniagaan. Sekiranya mereka bawa duit kertas mereka, nescaya tidak laku kerana negara mereka kacau bilau pada ketika itu.
Wang kertas laku pada keadaan aman shj. Contohnya di Iraq, lepas kejatuhan Saddam, wang kertas mereka terus tiada nilai.

Emas disimpan oleh kebanyakkan pakar2 ekonomi didunia kerana mereka tahu akan ketidakstabilan nilai matawang.
Wang kertas disimpan oleh rakyat jelata. Setiap bulan, dpt gaji dan beratur2 nak masukkan duit dlm akaun bank.

* pix pakalertpress.com *
Emas disimpan paling byk oleh negara China. Untung dari perniagaan mereka, mereka simpan emas. Tidak mustahil dlm masa terdekat, China akan menjadi kuasa besar dunia yg baru.
Wang kertas dicetak paling byk oleh Amerika Syarikat. Mereka cetak duit, pastu beli minyak dari Arab, beli alat pertahanan. Mereka cetak wang kertas tanpa emas. Dijangkakan matawangnya akan terus terjejas.

PALING PENTING

Emas meningkat 12-23% setahun (menurut Kitco).
Wang kertas sentiasa susut nilai dari tahun ke tahun dan dikatakan susut nilainya sehingga 37% setahun. Bonus ASB pun baru 8% setahun. Bermakna org yg simpan duit ASB rugi 29%. Tapi ramai yg tak nampak benda tu. Yang kita nampak, wang kertas kita makin byk kat dlm bank sbb dpt divident setiap tahun.

* pix pmbg.net *

Kesimpulannya, kita sebagai pelabur perlu tahu apa yg kita mahukan. Sekiranya kita mahukan kehidupan yg lebih terjamin di masa hadapan, buatlah pelaburan anda bersandarkan emas dan perak. Wang kertas digunakan hanya untuk urusan seharian kerana kita masih lagi menggunakan wang kertas utk jual beli seharian. Bijak menggunakan segala peluang yang ada kerana anda masih lagi tidak terlambat sebelum emas terus melambung mencecah USD20,000/oz. Ianya satu anggaran yg tidak mustahil dan satu masa ianya pasti akan tiba. 



:: Sebarang pertanyaan tentang emas atau ingin membuat pesanan emas, bolehlah email ke  
laburdiemas@yahoo.com