Emas Semasa Dunia

Perak Semasa Dunia

Sunday, July 17, 2011

Bagaimana harga emas untuk minggu hadapan?


Assalamualaikum,

Minggu ni adalah minggu yang paling indah bagi kaki-kaki traders, pakar-pakar pajak dan pelabur-pelabur tegar emas. Minggu ni la dimana mereka mengaut keuntungan dari kenaikan harga emas yg agak drastik. Kenaikan dari USD1541/oz kepada USD1594/oz dalam masa seminggu cukup memberangsangkan. 

Apatah lagi apabila emas sekali lagi mencatat paras tertinggi dalam sejarah (USD1594/oz). Dan kenaikan ini agak jarang berlaku jika dibandingkan dgn tahun sebelumnya kerana harga emas akan mula menunjukkan peningkatan pada akhir julai atau awal ogos. 

Namun fenomena ini berlaku kerana USD yang semakin lemah, kerajaan US sedaya-upaya ingin menaikkan `debt ceiling´ dan keadaan berhati-hati yg berterusan oleh negara seperti Greece, Sepanyol, Portugal, Ireland dan Itali keatas `EURO debt´ mereka. 


Analisa Teknikal untuk mengetahu apa yg akan berlaku minggu hadapan :


* MetaTrader : graf pada 17 Julai 2011 dimana market tutup pada 15 Julai *


Daripada graf diatas :


  • Pada 15 Julai 2011, kita nampak hammer dan muncul dan ini menandakan mungkin berlaku reversal pada minggu hadapan. Namun, candlestick pada minggu hadapan akan menentukan samada trend akan terus menaik atau menurun. 
  • Namun, dijangka para pelabur akan mula mengambil untung dari pelaburan mereka minggu hadapan.
  • Stoch juga menunjukkan keadaan overbought, dan mungkin akan berlaku reversal minggu hadapan.

Graf diatas cuma sebagai panduan dan bukanlah ramalan tepat. Terdapat pelbagai faktor yang masih lagi dpt mempengaruhi harga emas dunia disamping peristiwa yang tidak dapat dielakkan / secara tiba-tiba terjadi.